Arbejdsmiljøgruppens opgaver og aktiviteter
Den danske lovgivning foreskriver at virksomheder med 35 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper. Gruppen er sammensat af en leder og en medarbejderrepræsentant. Samme lovgivningen foreskriver, at de ansatte skal inddrages i arbejdsmiljøarbejdet.
Arbejdsmiljøarbejdet er forankret i virksomhedens arbejdsmiljøgrupper. Kravene til deres opgaver er beskrevet i miljø- og arbejdsmiljøloven, Beredskabsloven samt ISO 45001:2018 m.m.
Whatsit Ledelsessystem indeholder følgende moduler:
- Kortlægning af arbejdsmiljøet – sikkerhedsrundering
- Mit arbejdsmiljø – Kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø
- Risikovurdering af ændringer i organisationen, dens aktiviteter og materialer
- Medarbejderundersøgelser
- Styring af virksomhedens stoffer og materialer
- Anmeldelse af arbejdsulykker
- Oplæring og instruktion af virksomhedens medarbejdere.
Whatsit Ledelsessystem understøtter arbejdsmiljøgruppens opgaver.